De Mantel der Liefde en de ING. (Pas op, dit is een verdrietig verhaal)

Toen ik klein was had ik een Pennyautomaat waar ik al mijn gespaarde guldens zorgvuldig instopte. Ik vond het een fantastisch ding.  Inmiddels heet het een Pinniemaat en zijn er euro’s in plaats van guldens. Toen ik ging studeren opende ik een studentenrekening bij de ING en toen ik afgestudeerd was veranderde die in een “normale” rekening. 

Toen ik vier jaar geleden mijn zakelijk rekening opende twijfelde ik dan ook geen moment. Ik ging naar het ING kantoor, liet trots mijn KVK inschrijving zien en had binnen een week een rekening geopend. Het eerste jaar met startersvoordelen. Helemaal te gek. 

Twee rekeningen heb ik dus, bij de oranje leeuw. Nu ik, zoals velen van jullie weten, bezig ben met een fantastisch mooi fotografie project over mantelzorg en ouderen, was ik verplicht om een stichting op te richten. Een projectplan van een ton, dat wil je niet combineren met je eigen zakelijke rekening. Veel te ingewikkeld. 

“Waarom wil je per se naar de ING?” deze vraag kreeg ik vrij vaak. “Omdat ik daar al twee rekeningen heb, en dat handig is met overboekingen” zei ik. “Omdat ik eigenlijk nooit problemen met ze heb gehad en snel antwoord krijg op mijn vragen”. 

Dus vroeg ik online, op vakantie, een nieuwe rekening aan voor mijn stichting: de Mantel der Liefde. Ik kreeg een mailtje terug dat ik binnen 10 werkdagen op een ING kantoor moest zijn met mijn paspoort en de boel dan kon regelen. Te gek, dacht ik. 

Op 10 augustus ging ik vol goede moed naar de ING. Nadat ik drie kwartier (!) op een van de oranje banken had zitten wachten was ik aan de beurt. Ik liet mijn mail zien en zei dat ik het openen van mijn rekening kwam bevestigen. Er was niks bekend in het systeem. De medewerker snapte er niet zo veel van. “Heeft u een momentje? dan haal ik er een collega bij”. Een half uur later stond ik buiten. Zonder rekening. Omdat het om een stichting ging moest een van de andere bestuursleden er ook bij zijn.

Goed, had ik misschien kunnen weten, maar het was bést handig geweest als dit vooraf even ergens aan me verteld was. Ik had 1,5 uur verspild. Gelukkig had mijn penningmeester tijd en zaten we een paar uur later weer bij de ING. Dit keer hoefden we “maar” een half uur te wachten. Een uiterst vriendelijke mevrouw regelde alles en beloofde ons dat binnen een week onze rekening geopend zou zijn en het pasje in de bus zou liggen. Blij ging ik naar buiten. We hadden wéér een stap gezet. Dat lange wachten en dat gedoe met de stichting vergaf ik de ING wel.

Op veertien augustus kreeg ik een mail. Met een bijlage. Ik moest allerlei moeilijke vragen beantwoorden. En ze verzochten me vriendelijk binnen 4 weken te reageren. Ik vulde alles z.s.m. in want we hadden haast. Onze sponsors hadden een rekening nodig om geld op te storten. 

Een kleine greep uit de vragen:

6.Welke geldstromen verwacht u over de rekening? Denk aan soort (girale overboekingen,
stortingen contant geld, internationale transacties, etc.) en frequentie van transacties.
7. Doet uw organisatie zaken met consumenten (B2C) of met bedrijven (B2B)?
8. Wie zijn de drie grootste (verwachte) afnemers en de drie grootste (verwachte)
leveranciers dan wel zakenpartners?
9. Houdt uw organisatie zich bezig met im- en/of export?

Goed, dat begrijp ik allemaal wel. Je weet tenminste nooit of je met een terroristische organisatie te maken heeft die zichzelf de Mantel der Liefde noemt. 

Ik kreeg het volgende antwoord:

Wij nemen de aanvraag verder in behandeling en doen ons best de procedure zo spoedig mogelijk af te ronden.

Fijn, dacht ik. Want het pasje had inmiddels al in de bus moeten liggen als ik de mevrouw van het ING kantoor had moeten geloven.

Het duurde en duurde. Ik ging maar weer mailen. En kreeg onderstaand antwoord:

Uw aanvraag ligt op dit moment ter beoordeling. U zult hierover voor het weekend een terugkoppeling per mail ontvangen met eventueel aanvullende vragen. Wanneer u geen terugkoppeling per mail ontvangt, wordt de aanvraag door het zogenaamde ‘tweede paar ogen’ beoordeeld. Daarna wordt de aanvraag afgerond. Dit duurt ongeveer een week.

EEN WEEK? Oke, niet in paniek raken, dacht ik.Het zal er wel bijhoren. Die aanvullende vragen krijgen we vast niet want tsja, we hebben het niet over een stichting die miljoenen gaat omzetten of iets dergelijks. 

Op 18 augustus kreeg ik mail en moest ik de volgende dingen aanleveren:

–       Graag ontvangen wij de statuten van de Stichting mantel der liefde
–       In de CDD inquiry geeft u aan dat de stichting het voornemen heeft om een ANBI status aan te vragen. Graag ontvangen wij documentatie ter verificatie dat de aanvraag voor de ANBI status in werking is gezet.
–      Uit de CDD inquiry komt naar voren dat de begroting voor het eerste project is ingeschat op € XXXXX  euro en dat er tot op heden € XXXX is toegezegd door twee partijen? Kunt u ter verificatie documentatie hiervan overleggen?
–       In navolging op de bovenstaande vraag: u geeft aan dat er nog meerdere sponsoraanvragen lopen. Welke ondernemingen en/of particulieren betreft dit?
–       Zijn er ook buitenlandse en/of particulieren waar de stichting nu mee in gesprek is in relatie tot sponsoring?
–       Accepteert de stichting buitenlandse sponsoring. Zo ja / nee, kunt dit nader toelichten waarom wel/niet?
–       Graag ontvangen wij een specifiekere toelichting omtrent de ingaande / uitgaande transacties die in relatie tot de stichting over de rekening zullen gaan stromen.
–       Waar zullen de eventuele verkregen winsten voor gebruikt worden of aan welke goede zullen de winsten geschonken worden?

–       Ten laatste ontvangen wij graag een toelichting hoe de relatie is ontstaan tussen de verscheidene bestuursleden van de stichting.

Ik raakte lichtelijk gefrustreerd en besloot de ING op te bellen. Onze grootste sponsor is een dergelijk grote partij waarvan ik niet wist of ik zomaar die gegevens mocht delen met derden. Dit vertelde ik de mevrouw aan de telefoon ook.

Haar antwoord was: “Dat is heel vervelend voor u mevrouw, maar als u die gegevens niet geeft kunt u helaas geen rekening bij ons openen”

Ik was flabbergasted. Ik héb al twee rekeningen, ik ben al sinds kleins af aan klant en nu dit? Zouden ze nou écht denken dat we illegale praktijken zouden uitvoeren? Braaf en een tikje gefrustreerd over mijn privacy heb ik wederom netjes antwoord gegeven op alle vragen.

Op 24 augustus kreeg ik wederom antwoord, met wederom dezelfde toezegging:

Uw aanvraag ligt op dit moment ter beoordeling. U zult hierover een terugkoppeling per mail ontvangen met eventueel aanvullende vragen. Daarna wordt de aanvraag afgerond. Dit duurt ongeveer een week.

Ah, te gek. Nog een week. Ik besloot na een paar dagen maar weer te bellen om te vragen hoe lang het zou duren, want we hebben immers haast. De mevrouw beloofde me dat het echt niet lang meer zou duren. Ik vroeg haar meteen hoe het zat met krediet, de mevrouw van het ING kantoor had ons namelijk verteld dat we dit heel makkelijk aan konden vragen.

Een korte uitleg: onze grootste sponsor (bijna 50% van totale begroting) betaald pas achteraf, dit staat zwart op wit in een contract en dus lopen we geen risico wanneer we krediet aanvragen, anders zou ik dat namelijk niet durven. 

De telefoon-mevrouw moest lachen toen ik zei dat t wel om xxxx euro ging. “Ach mevrouw, wij geven krediet tot 250.000 euro! Daar is dit niks bij, geen zorgen. U kunt dit online aanvragen en dan is het binnen 48 uur geregeld”. 

ZO FIJN! Ik was blij. Oke, ik was ook een tikje geirriteerd dat t allemaal zo lang moest duren. 

De 30e kreeg ik dan EINDELIJK bericht dat onze rekening was goedgekeurd. Ik moest nog “even” wachten op de post met pincodes en dat soort dingen. Deze kreeg ik afgelopen woensdag in de bus. Helemaal opgelucht en blij fietste ik naar een ING service punt. Yes, we hadden een rekening, mensen konden storten, we konden krediet aanvragen in afwachten van de rest van de sponsoring en beginnen met het bouwen van de expositie. HOERA! 

Ik logde in en ging naar krediet aanvragen toe. 

“Het is voor deze rekening niet mogelijk krediet aan te vragen” zag ik staan.

Vreemd, dacht ik. Naief als ik was dacht ik dat we vast nog niet helemaal goed in t systeem stonden of iets dergelijks. Vrolijk belde ik de ING op, om het telefonisch te regelen. 

“Begrijp ik het goed dat u een stichting heeft?” 

Ja dat klopt!

“Dan kunt u namelijk geen krediet aanvragen”

….

WAT?!

Ik denk dat dit het moment was dat er stoom uit mijn oren kwam, ik het project compleet zag instorten en tegelijkertijd zin had om een potje te janken. HOEZO KAN DAT NU INEENS NIET MEER?

“Het enige wat ik voor u kan doen is dat we nu een intake doen, en dan moet je nog “even” door een accountancy kantoor jullie begroting goed laten keuren (lees: kost geld), zodat wij uw aanvraag dan uiteindelijk kunnen afkeuren. Als wij hem dan afgekeurd hebben kunt u naar Qredits toe, een bedrijf waarmee we samenwerken en dan kunt u het bij hun proberen”

…. maar daarvoor moet ik dus eerst geld uitgeven aan een accountancy kantoor en moeten jullie de aanvraag afkeuren?

“correct”

Godgloeiende ING. Ik ben zo zo zo zo zo diep teleurgesteld in deze gang van zaken. Ik ben zo ontzettend boos. Ik heb gehuild uit onmacht. Uit oneerlijkheid. We zijn bezig met een waanzinnig prachtig mooie expositie met een enorm maatschappelijk doel die twee jaar gaat reizen. Waarmee we de wereld een stukje mooier kunnen maken. Waarmee we meer bekendheid en ondersteuning creeeren voor mantelzorgers, voor ouderen. Alles en iedereen staat als een huis achter ons, ik heb ZWART OP WIT dat we in december een groot bedrag krijgen en dit is wat ik krijg? Na een maand wachten?! Maar goed dat ik toen ik mijn eerste guldens in mijn penny automaat stopte dit nog niet wist.

Jullie hebben het flink verpest bij me en ik heb heel veel zin om al mijn rekening ergens anders onder te gaan brengen.

ps: een donatie aan de Mantel der Liefde zou welkom zijn ons rekeningnummer is:

Stichting Mantel der Liefde – NL16 INGB 0008 0115 44

Dankjewel. 

UPDATE

De ING heeft contact met me opgenomen en zal een coulancebedrag overmaken naar de Stichting. Daarnaast zal er op de afdeling aan collega’s gevraagd worden ook te doneren omdat ze het een waanzinnig mooi project vinden. 

4 thoughts on “De Mantel der Liefde en de ING. (Pas op, dit is een verdrietig verhaal)

  1. Heel herkenbaar! Ik heb uiteindelijk een rekening voor mijn stichting geopend bij Bunq, was het zo zat bij die andere banken. Bij Bunq was het in 5 minuten (ik overdrijf niet) geregeld!

  2. Beste Ilse,
    Eerder deze week kreeg ik een mail binnen van een ING collega met daarin jouw voorhaal. Zowel jouw geweldige initiatief als het proces wat je met de ING hebt doorlopen, werd uitgebreid toegelicht. Ontzettend vervelend om te horen dat dit zo gelopen is. We proberen juist om elke dag de beste service aan klanten te leveren. Dat dit juist met zo’n belangrijk project als dat van jou niet is gelukt, vind ik als ING’er heel vervelend om te horen. Helaas kunnen we deze ervaring niet meer terugdraaien. Wat we wel kunnen doen is hiervan leren, en jouw project met zo veel mogelijk collega’s steunen. Dus zojuist heb ik ook een bijdrage gedaan. Verder wil ik je heel veel succes wensen met het fotografie project over de mantelzorg en ouderen! Een ontzettend belangrijk thema wat je op een hele mooie manier onder de aandacht brengt, vriendelijke groet, Elles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *